Hvordan holde motivasjonen oppe

Ofte fr jeg hre at jeg er s flink til holde motivasjonen oppe, at jeg virker veldig positiv til trening og alltid har motivasjonen og mange lurer p hvordan jeg klarer det. S jeg tenkte skrive et lite innlegg om hvordan jeg har motivasjon og hvordan ogs dere kan f det.

I sikkert ett r n har jeg prvd starte med styrketrening og feilet x antall ganger. S hver gang jeg satte meg ml om dette igjen, fikk jeg alltid hre "det sa du sist gang ogs", "du gir opp etter en uke" osv. Og ja, det var ofte slik fordi jeg mistet ogs troen p meg selv da. Men det kom til et punkt hvor jeg inns at jeg faktisk ikke ville vre tynn, svak og egentlig litt syk. Jeg vil vre sterk, fit, frisk og rask. Jeg ville vre noe som krevde litt mer fra min side enn vre tynn og ikke spise. S nr jeg frst inns det begynte jeg trene mer, og det tok en liten stund fr jeg begynte hvor jeg er n.

Jeg flte meg ofte ikke bra nok. Ikke for kjresten, ikke for venner eller for g ute noen sted, jeg klarte til og med ikke g p skolen fordi jeg ikke flte meg bra nok - det hender jeg har det slik enda men det har forbedret seg mye. Jeg er og var s utrolig lei av den tanken, det og ikke fle seg bra nok, ikke ha energi, ikke spise riktig og egentlig fle seg ganske s dritt. S jeg hadde enkelt personer rundt meg som motiverte meg! Noen venner motiverte meg, noen jeg ville gjre "sjalu"/jeg var sjalu p motiverte meg, noen jeg ville skulle savne meg motiverte meg og masse annet. Dette motiverer meg ogs enda. N virker det som om jeg gjr dette for andre sin skyld og ikke min, men selvflgelig trener jeg for min egen del og for at jeg skal vre fornyd! Men det er de andre tingene i hverdagen som faktisk motiverer meg. Jeg vil at noen skal tenke "wow, hva tenkte jeg med" osv, jeg vil vise at jeg kan hvis jeg vil - spesielt til de som ikke hadde tro p meg. Noe annet som ogs hjelper meg ekstremt mye p motivasjonen er dere, venner og bekjente. Jeg har det veldig tungt fortiden, bde med meg selv og ting rundt meg og det fr meg ofte til tenke p at jeg egentlig vil gi opp hele greia, men s kommer dere. Jeg fr hele tiden s fine kommentarer av dere, jeg blir s glad nr dere stiller sprsml og skriver fine ting om meg! Alt dette hjelper p motivasjonen. Jeg fr ogs meldinger p facebook og andre steder om at folk faktisk er stolt og blir motivert av hva jeg gjr! Det synes jeg er s gy, motivert av meg? Svake, syke og drlige meg? Er jo alltid slik jeg har sett p meg selv og det gjr meg s glad og hre slike ting. S et tips er faktisk vre litt aktiv p f.eks blogg, facebook, instagram osv for f vise deg frem litt , det er frst da folk legger merke til din viljestyrke, motivasjon og fremgang. Og det er ikke negativt skryte og vre stolt over seg selv, jobber man for noe s m man for vre stolt og vise seg frem litt :-)

Noen ting som kan vre lurt gjre for dere som starter n eller har prvd lenge men sliter med motivasjon er sette dere et fast bestemt ml. F.eks tren 3-5 ganger i uken(hva som passer deg og dine ml) i en mned. Jeg looover det kommer nesten som en vane og selvflge trene da. Etter en/to mnder s kom jeg inn i de rutinene hvor trening var en del av hverdagen, og du fler ikke du m men at du vil. Et annet tips er ta bilde av hele kroppen din fr du strarter trene ogs tar du bilde av hele kroppen din etter en mned med hard trening og bra kosthold. Motivasjonen ker mest nr man ser fremgang, s hvorfor ikke sammenligne de to bildene? Etter jeg s hvordan fremgangen min faktisk var ble jeg bare enda mer motivert og ble innstilt p at dette er noe jeg vil holde p med lenge.




Noen ekstra smtips til alle som hjelper p motivasjonen er unne dere ting, ikke start brtt og sett for hye ml. Det vanskeligste for meg er mat og kosthold, jeg er vandt med spise godteri nr jeg frst spiser, s for meg er det vanskelig spise utrolig sunt! Spesielt nr jeg er s kresen p mat, liker serist ingenting. Men isteden for kjpe den mest usunneste sjokoladen s kan du ta deg en proteinbar f.eks fordi det kan forhindre stsuget og craving etter sjokolade samtidig som det gir det bra overskudd. Om jeg kjper meg sjokolade, spesielt p hverdager s kjper jeg meg new energy fordi den har ikke s mye kalorier eller fett i seg. N har jeg ogs prvd YT sin sjokolade som har noe samme innhold som new energy bare dobbelt s mye protein! Etter min mening vil ikke en sjokolade i ny og ned delegge hele treningen din og hindre resultater. Er kanskje noe annet hos folk som er overvektige, men for de normalvektig vil jeg ikke se p det som noe problem - med mindre du skal konkurrere og slikt selvflgelig! Ikke vr alt for streng mot deg selv, vend deg til den sunne matveien s kommer det seg gradvis. Et annet tips er nye treningsklr, jeg kjper meg alltid nye treningsklr og fr s mye motivasjon hver gang. Om det bare er en sportsbh s vil jeg dra p trening prve den! Husk og vr realistisk, lytt til kroppen, ikke sett det for hye eller uvirkelige ml og fl p deg selv hva som passer for deg :-) Lykke til♥

6 kommentarer

Postet av: Katrine- kosthold & trening
Dato: 08.01.2014 kl. 17:18 Blogg: http://katrinekri.blogg.no


s flink du er!
Postet av: Maria Kolby Sonstad
Dato: 08.01.2014 kl. 18:18 Blogg: http://mariakson.blogg.no


S flink du er! St p :-)
Postet av: EMILIE
Dato: 08.01.2014 kl. 18:27 Blogg:


Dette var virkelig noe jeg trengte lese! Du er en av mine strste inspirasjoner til spise sunnere og trene.

Elsker disse innleggene dine, de hjelper alltid p motivasjonen, og det er utrolig beundringsverdig hvordan du ikke gir deg og str p (er i hvertfall slik du fremstr).

Du er virkelig et forbilde, st p!
Postet av: Bo nytt
Dato: 08.01.2014 kl. 18:38 Blogg: http://bonytt.blogg.no


Takk for tips :) Du er god som klarer holde motivasjonen oppe! St p :))
Postet av: mia
Dato: 12.01.2014 kl. 02:40 Blogg:


har du tatt ut navlepiercingen og latt det gro? hvorfoor?:(
Postet av: STINE HAUGAN
Dato: 12.01.2014 kl. 03:18 Blogg: http://stinehaugaan.blogg.no/


mia: Haha, det var ikke med vilje. Tok den ut i en time s hadde den grodd, s fikk den ikke inn igjen.. Men den var mye i veien da, s er ikke noe lei meg for det egentlig :)

LEGG GJERNE IGJEN EN KOMMENTAR: