Tips til kondisjonstrening

Hei! Tenkte jeg skulle fortelle dere om noen typer cardio, mest fordi jeg vet at kondisjonstrening kan være gørr kjedelig og da er det alltid gøy med tips og motivasjon. Jeg hater cardio, jeg gjør det noen ganger i uken men jeg foretrekker heller styrke. For min del vil jeg gjøre den økten så kort som mulig, men også med best utbytte. For meg som vil øke muskelmasse så er det ikke så lurt å jogge, hvert fall ikke så ofte. Så da må jeg enten gå eller springe, og da blir det fort kjedelig å gå i 20 minutter eller noe. Så først skal jeg tipse om min favoritt! Jeg anbefaler også å varme opp i minst 5 minutter før intervall, og ha en nedtrapping på 5-10 minutter etter.



Gerilja intervall:
Denne har jeg skrevet om en del ganger tidligere, men siden det er en stund siden så kan jeg snakke om den igjen! Dette er en type intervall som blir mye snakket om, både av vanlige folk som trener og folk med utdanning. Denne skal visst være veldig bra og effektiv, og når du kan kjøre denne på kort tid(5min), eller lenger så passer denne meg perfekt. Dette er da en veldig kort intervall, men er veldig effektiv. Da er det sånn at du springer 20 sekunder og hopper av i 10 sekunder. Dette skal man gjenta 8 runder, gjerne mer om man klarer. Jeg anbefaler å ha minst 1 i stigning og rundt 14(+) på fart. Du skal løpe, ikke jogge! Et annet tips er å laste ned en app, slik at det blir enklere å holde styr over tiden. Jeg bruker en app som hvert fall er på Iphone og det er exercise timer, der kan du stille inn tid på når du skal springe og ha pause og hvor mange runder du vil gjøre. Denne kan også gjøres på ro maskin og ute♥

Enklere variant:
Jeg begynte faktisk nettopp med denne. Denne kjører jeg på dager hvor jeg egentlig ikke gidder, skal prøve meg på raskere hastighet eller har vært ellers mye i aktivitet tidligere på dagen. Den er nesten samme som gerilja, bare at du skal løpe 15 sekunder og ha pause i 10 sekunder. Jeg  vet ikke hvor effektiv denne er, men jeg blir hvert fall sliten, spesielt fordi jeg løpet mye raskere på denne enn på gerilja.

Mølle og elipse:
For meg blir det kjedelig å gå på en mølle i lang tid. Så da kan det være fint å dele opp med forskjellige maskiner. Av og til så kan jeg f.eks gå 15 minutter på møllen så tar jeg 10 minutter på elipse og avslutter rolig gange på møllen de siste 5 minuttene. Dette er en veldig fin måte å gjøre cardio på hvis dere misliker cardio like mye som meg! Haha.

Mer tips enn dette har jeg faktisk ikke. Så håper dette kommer til nytte for noen, så er jeg veldig fornøyd!  Kanskje noen av dere får lyst til å komme dere på trening og prøve et av disse tipsene!

3 kommentarer

Postet av: Snippen
Dato: 02.06.2016 kl. 20:24 Blogg: http://www.snippen.blogg.no


Takk for gode tips :D Håper du har en flott kveld! Feel free til å ta en titt innom bloggen min og følge den :)
Postet av: Vilde
Dato: 07.06.2016 kl. 00:00 Blogg: http://f4shi0n.blogg.no


Tusen hjertelig takk for supre tips :D
Postet av:
Dato: 18.08.2016 kl. 00:23 Blogg:


Heisann! Lurte på hvor mange runder du tar på den enklere varianten? Ellers har jeg en annen intervall som også er kort og effektiv, jeg liker å bytte på denne og gerilja - spørs på hva jeg føler for, slik at det ikke blir kjedelig. Her skal man spurte (på samme måte som gerilja) i 30sek også hoppe av i 15sek, så gjentar man dette 5 ganger! Kan være greit å prøve ut en gang man vil teste ut noe nytt :D
Postet av: STINE HAUGAN
Dato: 18.08.2016 kl. 19:03 Blogg: http://stinehaugaan.blogg.no/


Anonym: 8-10 runder :)

LEGG GJERNE IGJEN EN KOMMENTAR: